Intressant


Kollaget ovan är bilder jag hittat på nätet lite varstans.. som ja bara klistrat ihop=)


Något som faktist intresserar mej är hundspråk!
Jag har läst massa om det och sett mycket under de kurser jag haft.
Läser även av mina egna hundar vilket säkert många gör men vissa inte gör.
En hund som morrar eller reser ragg är ju inte en given agressiv hund... mycket annat som spelar in juh.
Nåväl, ni vet va ja pratar om säkert=)

Tänkte dra ett ex från då jag var ute med mina hundar häromdan och möter en äldre herre med en hund (ras, stl vem eller vart är ovesentligt).
Ser på håll att han börjar samla ihop kopplet och strama upp halsbandet på sin hund...
(Ja ni hundmänniskor vet vad som ofta brukar ske vid sånna möten.)
Jag tar några steg ut från vägen där vi skulle mötas så han kunde komma förbi lättare.
Hans hund kastar sig ut mot mina skällandes och visar hela tandraden både uppe och nere, Nixon gruffar tillbaka men behöver bara en lätt korrigering så bryr han sig inte.
Nåväl.
Gubbens kommentar: "-oj oj, "namn" är ju så osäker och rädd för andra hundar, men han är världens snällaste annars, det låter mer än det egentligen är"

Hört den frasen förut... "min hund gillar inte labbar", "min hund gillar inte svarta hundar" "min hund gillar inte stora hundar".
Men alltid efter så säger folk: MEN han/hon är världens snällaste.
Okej... alla tycker ju om sin egen hund och ser denne som den snällaste hunden i världen ;-)
Men.. är det fel att säga: "usch va detta är jobbigt, han/hon tål verkligen inte ditt och datt".... måste man alltid försvara sin hunds handlingar med div undanflykter?
Jaja nåväl...
Alla älskar sin hund och jag vill verkligen inte trampa någon på tårna men funderar bara på om det är såå tabu artat att ha en "rivig/tjurig" hund?

En annan sak.... denna debatt ang att förbjuda vissa raser...
Tror inte ett skit på att det kommer lösa några problem... HUR i hela friden ska en lag kunna bevisa att en viss ras finns i en blandras??  haha.
Bara en sån sak?
Äsch.
Problemet kommer kvarstå tror jag!



Kommentarer
Postat av: Vevve

Förbjuda raser tror jag inte på. Känner folk med amstaff, dogo argentino och de är hur goa och sociala hundar som helst. Problemet är ju hundföraren och då vissa bara vill ha en sk "kamphund" för att vara coola. En viss man från en brukshundklubb sa såhär i ett uttalande. I princip vilken ras som helst kan man träna upp till en sk kamphund. Som jag brukar säga att det var väl inte så många år sen egentligen då de "farliga" hundarna var schäfer, doberman, rottweiler.

Blev ett långt inlägg detta :) så under tiden har jag ätit upp alla gifflarna asg.



Kram

2010-08-12 @ 13:20:28
URL: http://vevve.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0